کافه گرافیک

خدمات طراحی و چاپ، مقالات آموزشی، نمونه سوالات امتحانی، جزوات تخصصی

کافه گرافیک

خدمات طراحی و چاپ، مقالات آموزشی، نمونه سوالات امتحانی، جزوات تخصصی

کافه گرافیک

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابسته به هیچ سازمان و نهاد دولتی و خصوصی ندارد. تمامی حقوق این بلاگ برای احسان علی آبادیان محفوظ می باشد. این پایگاه قصد دارد تا با ایجاد ارتباط مجازی در اشاعه فرهنگ و هنر همچنین نشر سوالات امتحانی و مطالب و جزوات درسی و آموزشی گامی در آموزش بردارد.

آخرین نظرات

نشانه چیست؟

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ق.ظ

علامت،نشان یا Sign، درحقیقت نمادی برای معرفی و بیان یک موضوع است. موضوع می تواند، نام یک شخص حقیقی باشد؛ یا یک شرکت. بسیاری از عوام برای نشانه، عبارت آرم را پذیرفته اند که کاملا صحیح است. آنچه مهم است، بیان است. بیان آن چیزی که در پس آرم یا نشانه نهفته است. زیبایی های یک نشانه یا آرم، از خلاقیت نهفته در آن بارز می شود. فهم بالای طراح از موضوعی که برایش طراحی می کند و تلفیق سمبلیک تصاویر و هر عنصر تصویری که به این هدف کمک کند، جذابیت های بصری و معنایی نشانه را صدافزون می نماید.
بهترین روش در طراحی یک آرم یا نشانه موفق، بکارگیری از ساده ترین نمادها و عناصر تصویری برای استفاده در آرم است. برای نزدیک تر شدن به هدف نهایی، به مرحله ی بعدی برویم.

کمی از اضافه گویی ها پرهیز کنیم. همیشه به دنبال دال و مدلول باشیم. دال و مدلول را ساده تر و با یک مثال توضیح خواهیم داد. در نظر بگیرید که در خانه مشغول نگاه کردن به برنامه ی مورد علاقه تان هستید. ناگهان بوی خاصی شبیه به سوختن چیزی به مشام شما می رسد. اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند، چیست؟ بله، چیزی دارد می سوزد. پس به دنبال منشا بوی سوختگی می گردید و اولین جایی که به آن مراجعه خواهید کرد، آشپزخانه است.

به مثال دیگری توجه کنید؛ از پنجره به بیرون نگاه می کنید، ناگهان متوجه دود سیاهی در دوردست می شوید. این دود ناشی از سوختن چیزی است ولی نه بویی به مشام می رسد  و نه می دانید منشا آن دقیقا کجاست. آن چیزی که مسلما برای شما روشن خواهد بود، این است که این دود از شعله ای پدید آمده است. در طراحی آرم و نشانه گاهی اوقات بهتر است به این روابط بپردازید.

نکته ای دیگر؛ برای بیان مفاهیم، کلمات، عبارات و هر چیزی که در موردش طراحی می کنید، به دنبال فرمی(هندسی یا ارگانیک) باشید. این فرم ها به سادگی مخاطب شما را در رسیدن به مفاهیم پشت پرده ی طراحی شما نزدیک می کند. ساده ترین فرم های هندسی عبارتند از دایره، مثلث و مربع. حال اگر هر موضوع را بخواهیم در این فرم ها بیابیم، برای رسیدن به هدفمان، از راه حل مناسبی استفاده کرده ام.

به فرم دایره نگاه کنید. چه موضوعاتی با این فرم درگیر خواهند شد؟! بلی، سکه، سیب(بسیاری از میوه ها که فرمی شبیه به دایره دارند)، توپ( هرنوع توپ)، کره ی زمین و ...
برای درک بهتر می توانید برای خود یک تمرین ساده انجام دهید: سه فرم اصلی را روی کاغذ بنویسید. سپس مقابل هر کدام، عبارات مربوط به آن را یادداشت کنید.
در مرحله ی بعدی می توانید فراتر رفته و برای هر کدام از آن عبارات که یادداشت کرده اید یک مفهوم یا کارایی را نام ببرید.

در طراحی آرم می توانید از رنگ ها نیز استفاده کنید. رنگها در بهتر نشان دادن مفاهیم نهفته ی آرم کمک فراوانی می کنند. رنگها را می توان بر اساس طیفی و طول موجی که دارند، به عنوان رنگهای صنعتی، خوراکی، شیمیایی، کشاورزی،... بکار برد.

  • احسان علی ابادیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی