تاریخ هنر ایران - درس سوم - دوره کوچ
درس سوم تاریخ هنر ایران احمدرضا هداوندخانی دوم گرافیک
در نیمه هزاره دوم پ.م فلات ایران پذیرای اقوام کوچنده بود بر اساس یافته ها و مدارک باستان شناسی به نظر میرسد که این اقوام از ناحیه شمال شرقی و از سمت شرق دریای خزر به بخش های مختلف ایران حرکت کرده اند به نظر میرسد که این اقوام به زبان هندی و ارو÷ایی تکلم میکردند
مهمترینمناظق سکونتدر فلات مرکزی ایران حسنلو(جنوب دریاچه ارومیه) خوروین(دشت قزوین) سیلک (کاشان) تپه گیان(نهاوند) تمدن املش و تپه مارلیک (گیلان) و منطقه لرستان بوده است
برخلاف ساکنین قبلی که مردگان در کف اتاق دفن میکردند این اقوام دارای سنت جدیدی بودند که مردگان خود را در خارج محل سکونت خود دفن میکردند
این سفالینه ها به روش های پیچیده ای تزیین یافته اند که تجسمی از پرندگان یا حیوانات خاصی بوده و دارای سبک و شیوه مشخص منقاردار هستند
نمونه مصخص سفالگری دوره عصر اول اهن نوعی تلفیق سفالگری و پیکرسازی در تپه مارلیک استدر این منطقه باستانی مجموعه اثار باشکوهی از ظروف طلایی نقره ای و مفرغی با تزییناتهندسی و جانوران افسانه ای مانند گاو بالدار یافت شده که خود دلالت بر غنای فرهنگی و میراث هنری این منطقه است
از دیگر مناطق دارای سفال خاکستری میتوان به حسنلو در جنوب غرب دریاچه ارومیه اشاه کرداز میان اثار سفالی عاجی سنگی و فلزی حسنلو که دلیل غنای هنری و فرهنگی منقطقه است جام معروف حسنلو از نمونه های برجسته ان میباشد
موضوع اصلی این اثار این جانوران هستند که برخی با حالتی افسانه م گاهی با ویژگی های انسانی بیان شده اند نقوش جانوری این اثار بیشتر بز و شیر باشند
- ۹۴/۰۱/۳۰