کافه گرافیک

خدمات طراحی و چاپ، مقالات آموزشی، نمونه سوالات امتحانی، جزوات تخصصی

کافه گرافیک

خدمات طراحی و چاپ، مقالات آموزشی، نمونه سوالات امتحانی، جزوات تخصصی

کافه گرافیک

این وبلاگ کاملا شخصی بوده و وابسته به هیچ سازمان و نهاد دولتی و خصوصی ندارد. تمامی حقوق این بلاگ برای احسان علی آبادیان محفوظ می باشد. این پایگاه قصد دارد تا با ایجاد ارتباط مجازی در اشاعه فرهنگ و هنر همچنین نشر سوالات امتحانی و مطالب و جزوات درسی و آموزشی گامی در آموزش بردارد.

آخرین نظرات

آغاز طراحی

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۱۸ ق.ظ

صحبت از طراحی درخت، گیاهان و نظایر این ها، برای هنرجویان سال سوم، کمی دیر است. در کتاب طراحی(1)، موضوعاتی از این دست، بطور کامل و با جزئیات بیشتر شرح و آموزش داده شده. در سال سوم، قصد آن است که، مهارت و دقت را در هنرجویان افزایش داده و تکنیکها تا فنون جدیدتری برای افزایش تزئین اثر هنری خود فرا گیرند. مهمترین اصل در دروسی که نوعی بررسی بدون شاخص ملاک کسب نمره قبولی است، بهتر است تا جایی که امکان دارد، از فردی که میخواهد برگه ی امتحانی ما را تصحیح کند، امتیاز بگیریم و بهتری بگویم برایش دلبری! کنیم. نه خودمان، بلکه اثرمان. 

هیچگاه برای طراحی کردن، اصول اولیه را فراموش نکنیم. این اصول چیست؟
ابتدا کادر مناسب با موضوع را بر روی مدیوم یا سطحی که میخواهیم روی آن طراحی کنیم، انتخاب و رسم کنیم. سپس با استفاده از تناسبات صحیح، حس دوری و نزدیکی اشیاء موجود در کادر را به بیننده القا نماییم. برای بالابردن این حس، باید مسائلی از قبیل پرسپکتیو جوی را به یاد داشته باشیم.
همیشه یادمان باشد که، تنها ملاک ارزش گذاری به کار و اثر هنری ما، همان عوامل بصری و ظرافتهایی است که باعث خودنمایی و جلب توجه بیننده(مصحح برگه) خواهد بود. پس هرچه اثر دلرباتر و زیباتر به نظر برسد، شانس بیشتری برای کسب نمره ی کامل تر، خواهیم داشت.
همواره در اثرمان از سه تون یا سه سطح تیره گی استفاده کنیم. 1- تیره 2- خاکستری متوسط 3- سفید(خاکستری بسیار روشن)
استفاده از این تکنیک به اثر شما کمک می کند تا فضا و عمق مناسب، همچنین سایه روشن و نورپردازی مناسبی را بوجود آورد. قطعا این کار باعث می شود اثر شما تخت و بی روح نباشد.
اگر در موضوع سوال، به شما اجازه داده شده که بصورت خیالی یا بدون الگو و مدل، یک ترکیب بندی گیاهی(درخت و سایر گیاهان) را طراحی کنید، به دنبال ایجاد خلاقیت در کادربندی، ترکیب بندی و پرسپکتیو باشید. برای فهم بهتر به یک مثال اشاره میکنیم:
اگر شما یک دوربین عکاسی داشتید و از شما بخواهند که از یک منظره جنگلی یا یک درخت، عکس بگیرید، چه کادری انتخاب میکردید؟ قطعا در اینجا خلاقیت نقش مهمی خواهد داشت. نگاه مناسب به موضوع، زاویه بندی و کادربندی مناسب و ...
حال برمیگردیم به موضوع خودمان؛ همین نگاه و دید را در هنگام طراحی بکار ببرید. هنرجوی رشته ی گرافیک باید ذهنی فعالتر و بازتر، دقیق تر و تجسمی تر از سایر دوستانش داشته باشد. در غیر اینصورت، چه فرقی میان دانش آموز رشته ی صنایع شیمیایی و گرافیک خواهد بود!؟
خط، عنصر اصلی طراحی است. خط می تواند در زیباتر شدن اثر شما و ایجاد بافتهای مناسب، به شما کمک کند. قبل از انجام تمرینهای طراحی، حتما دستهای خود را با روشهای ساده از قبیل رسم خطوط موازی و صاف در جهات مختلف؛ رسم دایره در اندازه های مختلف گرم کنید و بعد به طراحی بپردازید.

آمارها در بین هنرجویان پسر و دختر در هنرستانها و دانشگاهها نشان می دهد، که طراحی کردن به مدت حداقل 6ساعت در هفته،موجب افزایش 90درصدی توانایی در طراحی می شود.

  • احسان علی ابادیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی