تاریخ هنر ایران - درس چهارم - هنر و تمدن ماد
درس چهارم تاریخ هنر ایران احمدرضا هداوندخانی دوم گرافیک
در حدود سال 800 پ.م نیروی تازه ای در فلات ایران ÷دید امد این دولت جدید با دستیابی به وحدت ملی بر پایه پیوندهای فرهنگی میان اقوام مختلف نخستین دولت متحد فلات ایران پایه گذاری کردند که به مادها شهرت دارد با توجه به سفالینه های کشف شده به نظر میرسد که تاثیرات متقابلی میان مادها و دیگر اقوام ساکن در ایران وجود داشته است این تاثیر نوعی تمایل به اشکال و مضوعات حیوانی در میان هنر اقوام یاد شده است که شکل پیشرفته انهارا میتوان بعدها در هنر هخامنشی ملاحظه کرد
یکی از هنرهای برجسته مادها فلزکاری است از مناطق مهم فلز کاری وابسته به ان دوره می توان به گنجینه زیویه اشاره کرد که ان را سراغاز هنر فلزی کاری ماد و هخامنشی میدانند
این گنجینه شامل گردنبندها زره ها سنجاق ها و غلاف شمشیرها همه از جنس طلا گادان های سیمین و زرین اثاثیه مزین به عاج های کنده کاری و منبت کاری و سلاح های زرین سیمین اهنی و زنگ های مفرغی میباشد
نقش های شاخص در این اثار شامل نقوش جانوری مثل سرشیر بزهای کوهی لمیده با شاخ های بلند مارپیچ اسب گاو نر همراه با تلفیق میراث هنری و نقش پردازی اقوام بومی است
بناهای عمارت نشین صفه ای در بالای تپه و گوردخمه سنگی از مهمترین اثار معماری ماد به شمار می اید
شاخص ترین دژها در اکباتان (همدان) وجود هفت حصار مدور بارنگ های به ترتیب از محیط سفید سیاه ارغوانی ابی نارنجی نقره ای و طلایی پوشیده شده است
نقش های باقی مانده از این دوره نشان میدهد که پوشاکمادها شامل نیم تنه پیراهن کوتاه تا زانو با استین داشتند و پوست حیوانی مانند گوسفند یا بز بر شانه چپ خود می اویختند انها موهای خود را با نواری سرخ میبستند و کلاه نمدی بلندی به نام تیار برسر می گذاشتند پاپوش هایی نرم با نوک برگشته داشتند و خنجر یا شمشیری کوتاه به کمر میبستند.
- ۹۴/۰۱/۳۰